15 februari 2022

#Content #Kennis

Communicatiemiddelen zijn van alle tijden

Van hiërogliefen tot Artificial Intelligence, communiceren met elkaar en naar elkaar is er altijd al geweest. Communicatiemiddelen zijn van alle tijden en beschavingen. De oude Egyptenaren gebruikten eerst het hiërogliefenschrift en na de uitvinding van papyrus (een van de eerste schriftdragers, gemaakt van de stengels van de paptrusplant) konden orders en wetten met koeriers naar alle uithoeken van het Egyptische rijk worden gebracht.

Met name dieren speelden in het verleden een belangrijke rol als communicatiedragers. De Perzen gebruikten postduiven als communicatiemiddel. Deze gevleugelde boodschappers hebben een uitzonderlijk goed ontwikkeld gevoel om hun thuisbasis weer terug te vinden. De Romeinen stationeerden paarden op een dag reizen van elkaar, zodat de boodschap zo snel mogelijk binnen het gehele Rijk doorgegeven kon worden. Het optimaliseren van de route voor het razendsnel overbrengen van berichten was de uitdaging van die tijd. Zo hadden de koeriers van de posterijen in Rome altijd voorrang op de weg.

Marco Polo vond het fascinerend hoe de Mongoliërs hun berichten zo efficiënt mogelijk overbrachten. Iemand stond op de uitkijk en blies op de hoorn bij het zien aankomen van de boodschapper. Zo kon er gelijk een nieuw paard klaargezet worden, waardoor de bode op volle snelheid door kon bij het afleveren van nieuws. 

Het overbrengen van deze boodschappen, oftewel communicatie, vond allemaal offline plaats. Geen enkele digitale tool, internet of Artificial Intelligence (AI) kwam hier aan te pas. En toch waren mensen in staat een manier te vinden om het bericht goed en snel over te brengen. Ook al duurde het een stuk langer voordat het bericht zijn eindbestemming bereikte. Wij zijn vandaag de dag wat anders gewend. 

Tegenwoordig vindt heel veel van onze communicatie digitaal plaats en is het sturen van een bericht appeltje eitje. Telefoon, e-mail, digitale tekstberichten, je bericht kan binnen enkele seconden aankomen bij de ontvanger aan de andere kant van de wereld. Het sturen en ontvangen van een bericht gaat zowat direct.

Content is king

Hoe snel we tegenwoordig ook met elkaar kunnen communiceren, het creëren van content zoals het schrijven van (blog)berichten, kost nog altijd tijd. De tijd die gemiddeld wordt gespendeerd aan het schrijven van content neemt met de jaren toe. Zo was het gemiddelde in 2021 om een blog bericht te schrijven een kleine 4 uur. De context en inhoud is immers heel belangrijk voor het duidelijk overbrengen van jouw boodschap. Wil je een (digitale)boodschap helder overbrengen dan begint dat met het schrijven van goede en degelijke content. Niet alleen inhoudelijk moet het aanspreken, ook de juiste zoekwoorden (keywords) zijn vereist, zodat je bericht ook gevonden gaat worden. Door toevoeging van  afbeeldingen, plaatjes en een dosis luchtigheid probeer je je doelgroep te bereiken. Gooi je daar nog een sausje van SEO (zoekmachine optimalisatie) overheen én zijn techbedrijven zoals Google en Facebook je goed gezind, dan bereikt je bericht jouw doelgroep. Wil je je concurrenten voorblijven dan is onderscheidend zijn qua inhoud en vorm belangrijker dan ooit.

Vandaag de dag zijn er meer dan 1.7 miljard websites op het internet. Naar schatting hebben meer dan 600 miljoen daarvan een blog. Wil je jouw doelgroep bereiken moet jouw bericht heel erg onderscheidend zijn. Als je de cijfers interessant vindt, kijk dan ook naar ons blog-bericht 'bloggen loont'. 

Met het huidige hoge aanbod aan berichtgeving is het zaak contentwise alles uit de kast halen om goed gerankt te blijven. Want immers, content is king: https://www.orbitmedia.com/blog/blogging-statistics/.

Een van de nieuwste ontwikkelingen op contentgebied is het gebruik van Artificial Intelligence (AI). De inzet van AI voor het schrijven van content is inmiddels een trend en er komen steeds meer tools hiervoor beschikbaar. Met een paar (steek)woorden kan deze kunstmatige intelligentie een blog bericht voor je maken of je voorzien van pakkende headlines of samenvattingen. De vraag is, of dit ook daadwerkelijk sneller en beter is, nog los van de kosten die met de aanschaf van dergelijke programma’s gemoeid zijn. De belangrijkste vraag blijft: hoe echt is deze content nog? Wat lezen we dan eigenlijk? Natuurlijk kunnen mensen de content nog redigeren of de nodige aanpassingen doen voordat het bericht op je website of social media geplaatst wordt. Maar toch, hoe weet je nu nog of het geschreven is met een menselijke touch of een kunstmatig brein? De toekomst zal uitwijzen of dit een goede ontwikkeling is of niet. 

hashtag.jpg

Wanneer zet je welke communicatiemiddelen in?

Welke content je maakt en welk communicatiemiddel je gebruikt is afhankelijk van wie je wilt bereiken, hoe en wanneer. Digitale communicatie is tegenwoordig niet anders dan de traditionele communicatie. Iedere manier van communiceren heeft voor- en nadelen en is daarbij afhankelijk van je doelgroep. Welk middel je ook gebruikt, als je je doel en dus je doelgroep hiermee niet bereikt, blijft het eenzijdige communicatie. Een monoloog. 

Binnen je communicatiestrategie kun je zowel offline als online communicatiemiddelen gebruiken. Of een combinatie van beiden. Om te beoordelen welke van deze middelen passen bij jouw strategie, kun je bijvoorbeeld het AIDA-model toepassen. 

Het AIDA-model is een marketingmodel dat vier essentiële fases beschrijft die een klant aflegt alvorens tot een aankoop over te gaan. AIDA is een acroniem dat staat voor Attention, Interest, Desire en Action.

Communicatie draait om de verspreiding (en het bereik) van je middelen. Daarbij wil je dat jouw middelen opvallen (Attention). Bij de volgende fase richt je je op het doel om je bezoeker dichter naar je toe te halen met de boodschap, oftewel interesse opwekken (Interest). Bij Desire gaan je bezoekers een relatie met je aan (bestellen product, dienst afnemen, inschrijven nieuwsbrief, etc). Als laatste koester je de gemaakte relatie (Loyaliteit) en werk je aan de versterking van de relatie met je bezoeker of klant. Action staat hierbij voor de daadwerkelijke conversie en loyaliteit van je bezoeker of klant.

Hieronder enkele voorbeelden van én in welke fase in het AIDA model bepaalde communicatiemiddelen het best in te zetten zijn.

 

 

Attention
Branding

Interest
Word-of-mouth

Desire
Sales

Action
Loyaliteit

PRINT

 

 

 

 

Advertenties

++

+

+

+

Brochures

++

+

+

+

Boeken

++

+++

+

+++

Vakbladen

++

+

+

++

Narrowcasting

++

+

+

++

 

 

 

 

 

OUTDOOR

 

 

 

 

Voertuigen

++

+

+

+

Billboards

+++

+

+

+

Affiches

+++

+

+

+

 

 

 

 

 

EVENTS

 

 

 

 

Beurzen

++

+

+

+

Sponsoring

++

++

+

++

Seminars

++

++

+

++

 

 

 

 

 

ONLINE

 

 

 

 

Blogs

++

+++

+

+++

Webinars

+

+

++

+++

Social media

++

+++

+

+++

Email marketing

+

+++

++

+++

Sponsoring

+

+++

+

+++

Content marketing

+

+++

+

+++

Coupons

+

++

++

+

Let wel, niet elk communicatiemiddel blijkt in de praktijk geschikt voor iedere fase zoals hierboven weergegeven.

Wil je graag weten welk communicatiemiddel, je op welk moment het beste in kunt zetten en hoe P&P Company je hierbij kan helpen? Neem dan contact met ons op!