7 februari 2022 #Content #Kennis

Bloggen loont!

“Ik ga toch geen informatie delen en daarmee mijn business gratis weggeven!” Als het gaat over bloggen is bovenstaande voor veel ondernemers de eerste gedachte. Herkenbaar? Niet vreemd hoor, bij ons speelde die gedachte in eerste instantie ook. De continu veranderende markt vraagt echter om andere denkwijzen. Doelgroepen zijn aan verandering onderhevig, maar nog meer de wijze waarop - vooral de jongere generaties - informatie zoeken, tot zich nemen en beslissingen maken. Juist door informatie weg te geven, bind je mensen aan jouw merk.

Hoe werkt dat dan?

Voor velen vast herkenbaar: de goody-bag vol samples en give-aways. Op ieder beurs- of (zakelijk )event worden ze steevast uitgedeeld. Merken doen dit echt niet omdat ze met te veel van die spullen opgescheept zitten en er van af willen. Zij doen dit juist, zodat jij kennis maakt met hun producten met als achterliggend doel conversie. Dat jij deze producten gaat kopen.

Maar hoe doe je dat dan als jij geen product maar een dienst in de markt zet? Dan is kennis jouw product. Alleen stop je die kennis niet zomaar in een goody-bag. Content is dan de manier om jouw kennis tastbaar te maken. Content in de vorm van een blog, is in feite niets anders dan het weggeven van een goodiebag met jouw kennisproduct. Het delen van relevante informatie waar de lezer iets aan heeft.

Veel bedrijven vinden het spannend om informatie te delen. Het gevoel bekruipt dan dat er niets meer overblijft om te verkopen of dat de concurrentie wijzer wordt gemaakt. Deze zorgen zijn begrijpelijk, maar wegen niet op tegen de vele voordelen.

Redenen waarom je juist wel
moet bloggen

1.    Verhogen vindbaarheid en aantal bezoekers website

Door te bloggen vergroot je de kans om hoger in de resultaten van zoekmachines als Google te verschijnen. SEO (Search Engine Optimization) kijkt immers - onder andere - naar content. Door structureel te bloggen verhoog je het aantal bezoekers van jouw website en daardoor stijgt de populariteit ervan. Je biedt immers met regelmaat iets interessants aan op je website.

Door content regelmatig te vernieuwen en bij te werken wanneer de actualiteit dat verlangt, waarderen zoekmachines je bovendien vrijwel direct opnieuw. Updaten is dus ook van belang. Daarnaast is elk blogartikel dat je op jouw website deelt, weer een nieuwe webpagina die kan worden meegenomen in de zoekresultaten van zoekmachines. Bedrijven die bloggen, hebben 434 procent meer geïndexeerde pagina’s dan bedrijven die dat niet doen. Hoe meer pagina’s Google en andere zoekmachines kunnen laten zien, hoe meer verkeer er is naar jouw website en hoe groter jouw publiek wordt.

Maak naast je website ook gebruik van social media kanalen om jouw blog aan te prijzen. Een blog is een prima vorm van content, die mensen ertoe aan kan zetten om tot een conversie over te gaan. Maar dan moeten ze deze wel kunnen vinden. Daarom is het belangrijk om niet alleen zichtbaar te zijn in zoekmachines, maar ook op social media.

Wanneer volgers je berichten liken, delen of erop reageren, zorgt het algoritme van de social kanalen ervoor dat de content ook aan andere gebruikers getoond wordt. Zo kun je dus niet alleen je huidige volgers op je website attenderen, maar kun je er ook nieuwe fans bij krijgen. En zodra die fans ook weer interactie hebben met je content verspreidt de olievlek zich verder.

Social media is dus ideaal om betrokkenheid bij bestaande klanten te vergroten en nieuwe bezoekers te enthousiasmeren voor je content.

2.    Jij bent de expert

Wanneer je regelmatig aandacht besteedt aan onderwerpen met een gelijke strekking, dan word je op termijn gezien als expert als het om deze thema’s gaat. Wanneer jouw publiek meer wil weten, dan zoeken ze jou op omdat ze jou betrouwbaar vinden. Mensen kopen producten bij, of doen zaken met iemand die ze vertrouwen.

Welke business je ook drijft, in alle gevallen kun je waarschijnlijk heel veel vertellen over jouw product of dienst. Veel meer dan jouw klanten daarvan weten. Jij bent immers de expert. Echter, door alleen te roepen dat je de expert bent weet niemand of dat wel klopt. Het “Wij van WC eend adviseren WC eend” – effect. Het is van wezenlijk belang om datgene wat je vertelt ook te onderbouwen. Dat kan door middel van het geven van tips, het delen van inzichten, best practices en trends. Ook dat wekt vertrouwen.

Blogs zijn dus ideaal om bijna alle vragen te beantwoorden die je doelgroep heeft. En als jij de antwoorden hebt over alle vragen binnen jouw vakgebied, kun je wel stellen dat je een autoriteit bent. Blog je niet, dan is het ook een stuk lastiger dat te laten zien. Daarnaast bouw je zo ook een kennisbank op, waar je klanten bij vragen naar kunt doorverwijzen. Dat scheelt weer een uitgebreide uitleg!

3.    Genereren van leads

Iedereen die jouw website bezoekt heeft interactie met de content die daarop staat. Ze kunnen op jouw website navigeren naar andere pagina’s, zoals jouw aanbod. Op die manier ontdekken zij jouw diensten. Bedrijven die bloggen genereren overigens 67 procent meer leads, dan zij die dat niet doen.

Ook kun je meer waardevolle informatie delen in ruil voor gegevens (zoals een e-mailadres). Mensen die hun e-mailadres afstaan zijn in hogere mate geïnteresseerd in jouw producten of diensten. Dit zijn warme leads. Om deze doelgroep warm te houden kun je regelmatig via een geautomatiseerde e-mail informatie delen, die relevant is voor de ontvanger. Bijvoorbeeld met behulp van Social Mail. Met als doel deze leads op termijn om te zetten in loyale klanten.

4.    Kennis delen zorgt voor klantenbinding

Heel veel ondernemers vragen zich (terecht) af of het wel zo verstandig is om hun kennis te delen. Zeker in dienstverlenende branches waar die kennis feitelijk het ‘product’ is. Je kunt toch ook expert zijn zónder al je geheimen prijs te geven?

Psycholoog Robert Cialdini (dé marketingguru op het gebied van overtuiging) beschrijft zeven principes waarmee jij jouw doelgroep kunt beïnvloeden. Een van die principes is wederkerigheid. Simpel gezegd: wie wat geeft, kan wat terug verwachten. Een conversie, bijvoorbeeld.

Cialdini stelt dat een (potentiële) klant eerder geneigd is je dienst of product af te nemen op het moment dat hij daar eerst wat voor terug krijgt. Het delen van een blog waarmee iemand écht vooruit kan wordt zeer zeker gewaardeerd. De kans dat deze mensen je zullen gaan volgen op social media na het lezen van jouw blog is groot. Meer interessante berichten die voorbij komen kunnen leiden tot het delen van jouw artikel(en), het bekijken van je website, of het doen van een aankoop. Iets ‘weggeven’ leidt tot het gevoel iets terug te moeten doen. Kortom, wie zaait zal oogsten!

Mensen worden blij wanneer ze informatie krijgen waar ze iets aan hebben of dat hun probleem oplost. Je geeft ze dan content van waarde en dat kan tot ambassadeurschap en loyaliteit leiden. Loyale klanten komen steeds bij hun merk terug, ze zijn merktrouw en zullen gebruik maken van jouw diensten wanneer ze hulp zoeken op hoger niveau.

5.    Jouw merk wordt zichtbaar

Een herkenbaar merk is een sterk merk en in blogs kun je de persoonlijkheid van je bedrijf prima terug laten komen. De manier waarop jij je content presenteert, bepaalt in hoeverre de lezer zich kan identificeren met je merk. Consequente branding vergroot zo de kans dat de bezoeker de volgende keer aan jóu denkt, zodra hij een aankoop overweegt. Eenduidig naar buiten treden is een must. Die eenduidigheid zit ‘m in tone-of-voice, kleurgebruik en vormgeving. Hoe eenduidiger jouw boodschappen zijn, hoe eenvoudiger mensen jouw berichten gaan herkennen en deze met jouw merk associëren. Blogs zijn erg geschikt om je merk mee te laten zien. Daarnaast, hoe vaker je blogt hoe vaker mensen iets van jouw horen, je social media kanalen gaan volgen of je website bezoeken.

Wees niet bang!

Omdat jij expert bent op jouw vakgebied kun je op hoog niveau waarde delen. De kunst zit ‘m erin dat je nieuwsgierig maakt en jouw publiek vertelt wat ze moeten doen en waarom dat verstandig is. Je vertelt ze niet hoe ze het moeten doen. De hoe, die weet jij en is per vraag of opdracht verschillend. De hoe is waar mensen jou voor gaan betalen.

Stel je voor je hebt een auto garage. Dan kun je in jouw blogartikel schrijven wat de oorzaak van een bepaalde storing of mankement in een auto kan zijn. Je vertelt ze in dit geval wat ze moeten doen om dat probleem te voorkomen, maar niet hoe ze het moeten verhelpen. Wanneer ze willen weten welke handelingen ze moeten verrichten en welke gereedschappen ze daarbij nodig hebben, dan moeten ze met jou samenwerken.

Mensen doen zaken met jou als ze het gevoel hebben dat zij jou kunnen vertrouwen en dat jij weet waar je het over hebt. Dit vertrouwen win je makkelijker door jouw kennis te delen. Net zoals een merk een sample van een nieuwe soort wasmiddel weggeeft, om het publiek te laten ervaren en te overtuigen dat dat wasmiddel op lage temperaturen alle vlekken verwijderd. Het publiek koopt niet op basis van wat jij zegt, maar op basis van hun eigen ervaringen. Jouw publiek wil ervaren dat jij de expert bent.

Uitbesteden van werkzaamheden

Weet ook dat de meerderheid van de ondernemers helemaal niet de ambitie heeft, bepaalde handelingen zelf te kunnen of willen doen. Ze willen de hoe helemaal niet weten, ze lezen jouw blog alleen om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en de trends. De werkzaamheden waar jij het over hebt, besteden ze liever uit aan een expert. Veel mensen lezen bijvoorbeeld over SEO. Ze weten dat het belangrijk is en dat het ze iets kan opleveren. Na het lezen van zo’n artikel zullen er maar weinigen zijn die zelf aan de slag gaan met het net-geleerde. De meeste van hen die beseffen dat ze actie moeten ondernemen, bellen met een SEO-expert of sturen de schrijver van het artikel een bericht.

Veel bedrijven en ondernemers willen zich niet bezighouden met randzaken. Zij willen zich richten op hun core business, datgene waar zij hun boterham mee verdienen. Wanneer bepaalde kennis niet in huis aanwezig is, dan huren ze daar experts voor in. Wanneer jij als expert jouw kennis deelt, dan kunnen bedrijven en ondernemers werk aan jou uitbesteden. Op die manier kan jij jouw business laten groeien.

Conclusie

Blogs zijn een belangrijke schakel in het bereiken van je doelgroep. Anno 2022 is bloggen zelfs de meest populaire vorm van content. Als je de onderbouwende cijfers interessant vindt kun je die onder andere op de site van Optinmonster en Bloggingwizard inzien.

Bloggen is daarnaast kostenefficiënt. Als expert op jouw vakgebied kun je hier prima zelf mee aan de slag. Daarnaast kun je heel gemakkelijk een database van blogs opbouwen, waaruit je de komende maanden of misschien zelfs jaren nog kunt putten. Uiteindelijk wordt je beter gevonden in zoekmachines, bouw je autoriteit op, bereik je meer mensen en kun je je merk versterken. Coca-Cola en Pepsi delen nog steeds samples uit, wanneer ze een nieuw product lanceren. Door dat weggeven van waarde, wordt hun publiek groter en verkopen ze nog meer… Denk daar maar eens over na.

In het geval van Coca Cola en Pepsi spelen zichtbaarheid en beschikbaarheid op de markt zelfs nog een veel grotere rol. Daarover binnenkort meer in onze blog over B2B marketing. Hou onze website en socials in de gaten.

Meer weten over Blogs en hoe je hier zelf mee aan de slag kunt? Of ben je bezig met je strategisch of online marketingplan? Zoek je nog een marketing en communicatiebureau dat je hierbij kan helpen? Neem dan via een van onderstaande mogelijkheden contact met ons op.

Stuur een mail naar sparren@pp-company.nl, gebruik ons online contactformulier of bel +31 (0)46 - 437 73 11