3 oktober 2022 #Algemeen #Strategie #Creatie #Kennis

Maak je website Digitoegankelijk!

Het is de week van de Toegankelijkheid. In deze week is er vanzelfsprekend veel aandacht voor toegankelijke winkels, horeca, theaters, natuurgebieden, sportaccommodaties, festivals etc. 

Hoe bewust ben jij je van de digitale toegankelijkheid binnen jouw organisatie?

Wij vinden dat iedereen - overal - mee moet kunnen doen, dus ook online.

Het is voor de (semi-)overheid al een tijdje verplicht om bijvoorbeeld websites voor iedereen toegankelijk te maken. Die trend zet zich gelukkig door naar de commerciële markt.

Hoe voldoe je hieraan?

  1. Websites toegankelijker te maken op basis van de eisen uit hoofdstuk 9 van de Europese standaard EN 301 549. Deze eisen zijn identiek aan toegankelijkheidsnorm WCAG 2.1, niveau A + AA.

  2. Een toegankelijkheidsverklaring te publiceren. Overheidsinstanties zijn verplicht om voor al hun websites een toegankelijkheidsverklaring te maken en te publiceren. In de verklaring staat welke maatregelen de organisatie neemt, inclusief een planning, om de website toegankelijk te maken en te houden.

  3. Blijvend werken aan ofwel blijven, ofwel volledig gaan voldoen aan de toegankelijkheidsverklaring.

 

Ingewikkeld?

Ja, als het nieuw voor je is, dan is het even zoeken, lezen en verdiepen.
Wij hebben het traject en proces dat hier bij hoort, al voor een aantal partners mogen verzorgen.

Hoe gaan wij te werk?

1. Stel een toegankelijkheidsverklaring op

Aan de hand van de invulassistent stellen wij, samen met jou, een toegankelijkheidsverklaring op. Zo maken wij het voor iedereen (intern en extern) duidelijk welke maatregelen we treffen en binnen welke termijn.

2. De automatische test

Er zijn tig tools om uit te kiezen, wij adviseren PopeTech. Via deze tool kun je periodiek alle pagina's van je website laten indexeren en controleren op eventuele digitoegankelijkheidsproblemen. Daarnaast kun je bij een volgende controle zien of de aanpassingen die je hebt gemaakt goed zijn verwerkt. Met name handig als je met meerdere mensen een website vult en of onderhoudt.

Erg gebruiksvriendelijk en overzichtelijk.

Let op, met alleen een automatische test red je het niet.

3. De menselijke maat

Een van de belangrijkste stappen is het handmatige onderzoek. Hier hebben wij de samenwerking gezocht met Cardan Technobility. Zij voeren een inspectie uit op basis van WCAG 2.1 niveau AA op de website. De inspecteur bekijkt alle belangrijke pagina's van je website en komt met aanbevelingen op gebied van zowel de techniek als de content. De inspectie wordt gevolgd door een helder en uitgebreid onderzoeksrapport.

4. Implementeer de verbeteringen

De belangrijkste stap! Met de bevindingen van de auditor gaan wij samen met jou aan de slag. Wij implementeren de technische aanbevelingen. Het deel van de aanbevelingen op gebied van content kan meestel eenvoudig via ons CMS - Concrete5 - geïmplementeerd worden. Dit kan bij uitgebreide websites een tijdrovende bezigheid zijn!

5. De toegankelijkheidsverklaring

Na succesvolle afronding van de bovenstaande stappen gaan we terug naar de toegankelijkheidsverklaring. Voor het opstellen van de verklaring is, behalve een account nog een aantal gegevens nodig:

  • Alle webadressen waarop de op te stellen verklaring van toepassing is.

  • Onderzoeksresultaten die de verklaring kunnen onderbouwen (indien beschikbaar).
  • De naam en functie van de tekenbevoegde manager of bestuurder die deze verklaring voor 'gezien en akkoord' tekent.
  • Het webadres van de pagina op de hoofdwebsite van de overheidsinstantie waarop een volledig overzicht wordt geboden van links naar alle online informatie en dienstverlening waarvoor de overheidsinstantie (mede) verantwoordelijk is. Zodra ze beschikbaar zijn dienen in dit overzicht ook de links naar de toegankelijkheidsverklaringen te worden opgenomen.

Als deze gegevens zijn verzameld, loggen we in om de verklaring aan te passen.

Heb je al een wat oudere website?

Het kan zijn dat het digitoegankelijk maken van een oudere website met veel content een forse investering. Dan is misschien een goed moment om te overwegen of je deze investering nog in je bestaande website wilt doen, of beter door kan pakken met een nieuwe website op basis van modernere techniek.

Wat je route ook is, wij zijn er voor je.

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen?
Behoefte om even te sparren en van gedachte te wisselen?

Neem dan contact met ons op.
sparren@pp-company.nl