Een huisstijlhandboek maken
Een huisstijlhandboek is een soort gebruikshandleiding. De toepassing van uw woord- en naamlogo in de dagelijkste praktijk wordt hierin vastgelegd. Samengevat betekent dit dat u moet opletten dat uw huisstijlhandboek in essentie aantal onderdelen bevat.
1. HET BEDRIJF
Waar staat de onderneming voor? Wat is de doelgroep en hoe wordt deze bereikt. Wat is het marktgebied van het bedrijf en wat zijn de voornaamste uitingen? Is dat regionaal, nationaal of internationaal (en daardoor meertalig)? Verderop in de handleiding wordt daar dan verder op ingegaan door deze onderdelen toe te lichten. Bijvoorbeeld met voorbeelden en sjablonen.
2. LOGO
Op welke manier mag het beeld- en naamlogo gebruikt worden? Los van elkaar of juist niet? De positionering en verhoudingen van het logo. Moet dit consequent doorgevoerd worden op alle communicatiemiddelen of zijn er uitzonderingen? Hoe ziet het logo er uit in kleur, zwart-wit, diapositief of geprojecteerd op een afbeelding?
3. PAY-OFF
Als de onderneming een slogan of pay-off hanteert is het verstandig om dit vast te leggen in het huisstijlhandboek. Hoe ziet deze er uit? Moet dit altijd in combinatie met het logo gepubliceerd worden?
4. KLEUREN
Wellicht een van de belangrijkste onderdelen. Tijdens de ontwikkeling moet men rekening houden met het kleurgebruik. Er wordt vaak veel tijd geïnvesteerd in het zoeken naar de juiste kleuren voor alle verschillende communicatiemiddelen. Op print- en drukwerk komen kleuren anders over dan op het beeldscherm of folie van een autobelettering. Zorg er daarom voor dat de PMS, CYMK en RGB kleuren goed worden vastgelegd en indien nodig ook folie- en ral-kleuren. Hieronder is duidelijk te zien dat een bepaalde kleur in de diverse kleurensystemen soms heel anders uit kan zien.
5. TYPOGRAFIE
Nog een belangrijk onderdeel van het huisstijlhandboek en de corporate identity is de typografie. Welke lettertypen en welke verschillende verschijningsvormen worden er gebruikt?
Belangrijkste lettertype soorten en de typografische benamingen:
6. HUISSTIJLELEMENTEN
Dit betreft al het druk- en printwerk zoals briefpapier, volgvellen, visitekaartjes, enveloppen, etc. Door consistent en uniform gebruik te maken van deze communicatiemiddelen vormt de onderneming een sterk imago. Dit draagt bij aan de naamsbekendheid en herkenning.
Voorbeelden op onze cases-pagina
7. FOTOGRAFIE
Kies een uniforme stijl en licht de toepassing duidelijk toe. Idealiter heeft u één vaste fotograaf. Echter, met een goede briefing en voorbeelden kunt u ook wel eens ‘vreemdgaan’.
8. TEKSTEN
Kies bewust voor één manier van aanspreken, u of jij. Voer dit consistent door in het beleid. De ‘tone-of-voice’ kan verschillen, afhankelijk van het medium dat ingezet wordt. Ook de doelgroep kan invloed hebben op de tekstuele inhoud. Maak hierover duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld: LinkedIn is zakelijk gericht, Facebook is toegankelijker.
9. SOCIAL MEDIA
Tegenwoordig onmisbaar in de communicatie; de diverse social media platformen. Hier moet u als onderneming zaken zoals afbeelding gebruik en profielafbeelding vastleggen.
Benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen?
Stuur ons een e-mail of bel naar +31 46 437 73 11.