Zoekmachine optimalisatie (SEO) anno 2017

31 augustus 2017

Sinds eind 2016 wordt wereldwijd internet meer gebruikt op smartphones en tablets dan op laptops en desktops.

Als sinds het einde van 2015 krijgen responsive websites een betere ranking van Google in de zoekresultaten. Dit betekent dat er op dit moment geen enkel excuus meer mag bestaan voor het negeren van smartphones en tablets bij het realiseren van nieuwe websites.

Als we kijken naar het mobiel internetgebruik dan zien we dat er het meest wordt gezocht op dingen om te doen, namelijk meer dan 90% (activiteiten, shoppen, koken, etc.). Op een gedeelde tweede plaats zien we dat er veel op locaties in de buurt wordt gezocht samen het vergelijkingen op een koopmoment in de winkel (meer dan 80%). Verder wordt er door meer dan 65% gezocht op merknamen van producten (branding).

In de techniek is het belangrijk te zorgen dat je website mobielvriendelijk is en dat de laadsnelheid optimaal is voor een goede gebruikservaring. Ook moet er veel aandacht worden besteed aan relevante content. Probeer concreet en relevant te blijven, met de bezoeker die met een smartphone op uw website komt.

Belangrijke SEO uitgangspunten

  1. Op welke zoektermen moet de website verschijnen in de zoekresultaten?
  2. Wie is de bezoeker en wat voor een type bezoeker wilt u bereiken (doelgroep)?
  3. Wat wilt u met de website / pagina bereiken (doel / call-to-action)?

Bovenstaande zijn belangrijke SEO uitgangspunten.

Type bezoekers (doelgroep) van uw website

De 4 typen websitebezoekers welke u moet kunnen bedienen:

  • Competitief - beslist snel op basis van feiten
    Gevoelig voor snelle vergelijking met andere producten / meerwaarde / feiten

  • Spontaan - beslist snel op basis van gevoel
    Gevoelig voor aanbiedingen / acties / service
  • Methodisch - beslist langsaam op basis van feiten
    Gevoelig voor feiten / technische specificaties / data
  • Humanistisch - beslist langzaam op basis van gevoel
    Gevoelig voor ervaringen van anderen, keurmerken, reviews 

Zoekmachine (SEO) doelstelling

Een veelgemaakte fout in dit proces is dat de doelstelling 'hoger in Google komen' is. Terwijl de doelstelling bijvoorbeeld zou kunnen zijn: 'meer bezoek uit organische zoekresultaten’. Met andere woorden liever tien bezoekers die converteren (b.v. een formulier invullen, iets specifieks downloaden, inschrijven voor de nieuwsbrief) dan honderd bezoekers die binnen 5 seconden de website verlaten.  Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Als er een juiste SEO doelstelling kan worden geformuleerd dan kunnen we een inhoudelijk plan maken om pagina's te optimaliseren.

Het formuleren van een concrete doelstelling is essentieel voor een succesvol seo-traject. We moeten eerst een seo-nulmeting bepalen (ijkmoment)  om vervolgens te kijken waar de zwakke punten liggen. Dit kan bijvoorbeeld met Google Analytics. Daarna weten we meteen ook waar de kansen liggen.

Belangrijk ranking factoren

Factoren die tegenwoordig een grote rol spelen bij de ranking:

  • Https gebruiken, dit wordt steeds belangrijker al helemaal als er formulieren worden gebruikt
  • Zorgen voor een snelle website (hoge pagespeed)
  • Maak gebruik van de Google Searchconsole (genereer een sitemap.xml)
  • Mobielvriendelijke/Responsive website

Technische en inhoudelijke checklist

Toets alle pagina's van website op onderstaande punten:

  • Domeinnaam (gebruik van keywords)
  • Pagina url (gebruik van keywords)
  • URL - beschrijving (-) tussen keywords
  • Meta title (50-60 karakters)
  • Meta description (155 karakter)
  • Afbeeldingen met alt titles en beschrijvende filenamen
  • Links met alt titles
  • Headings H1, H2, H3, etc.
  • Afbeeldingen bestandsnaam beschrijving (-) tussen kenwords 
  • Gebruik van keywords - aantal malen dat een keyword voorkomt in de tekst.
  • Keyword proximity - meerdere woorden die gezamenlijk één zoekterm vormen.
  • Variërende keywords - zorg voor variaties zoals bijvoorbeeld meervoudsvormen en/of synoniemen.
  • Focus op inhoud - richten op de doelgroep die men wil bereiken. 
  • Geen dubbele inhoud gebruiken.
  • Social media likes en shares op een officiële bedrijfspagina zijn van belang voor de SEO ranking.
  • Links vanuit gerelateerde websites spelen een rol in de SEO ranking.
  • Beschrijf call-to-action (wat wil men met de pagina bereiken)
  • Inhoud van de pagina afstemmen op de verschillende soorten bezoekers.
  • Laat een aantal klanten de pagina bekijken en laat hun aangeven wat ze inhoudelijk goed vonden maar ook wat ze b.v. missen of niet konden vinden.

SEO optimalisatie is een lang traject, een nieuwe website, nieuwe pagina’s, wijzigingen worden niet realtime door Google verwerkt.